Sep 06, 2024

Uttalande från styrelsen

Stockholm Water Prize, Stockholm Junior Water Prize och World Water Week är viktiga och internationellt erkända plattformar för att sprida kunskap och engagemang kring frågan om hållbar användning av vatten.

Stockholm ska vara en stad som leder arbetet för klimatomställningen och dessa arenor är viktiga i arbetet med att uppmärksamma och sprida kunskap om nya lösningar och projekt för hur vatten kan användas på ett mer hållbart sätt. SIWI:s internationella biståndsverksamhet har bedrivits på många sätt framgångsrikt och med stort engagemang men är nu i en omställningsprocess.

Stockholm Water Foundation har hållit ett konstituerande styrelsemöte där nya ledamöter från Stockholms stad valdes in i styrelsen. Vid mötet valdes även ny tf ordförande och 1:a vice ordförande. Bakgrunden till den nya sammansättningen av stadens representation i styrelsen är den omställningsprocess SIWI genomgår. En process som innefattar organisatoriska förändringar. Den nyvalda styrelsen fortsätter arbetet med den processen. Ett nytt styrelsemöte är planerat till slutet av september och styrelsen återkommer efter det med ny information.

Ny styrelse

• Anette Scheibe Lorentzi, tf. ordförande, Biträdande stadsdirektör tillika vice vd Stockholms Stadshus AB, Stockholms stad
  • Staffan Ingvarsson, 1:e vice ordförande, VD, Stockholm Business Region, Stockholms stad
  • Kim Nøhr Skibsted, tf. 2:e vice ordförande (FC), CEO, Poul Due Jensen Foundation